I Peking har jag varit fyra gånger, men vi kommer inte överens Peking och jag. Inte har jag sett muren, ej heller Himmelska fridens torg. Inte heller sett de största turistmagneterna.
Med andra ord har jag missat det som andra åker för att se. Det skulle jag också se. MEN...
Jag var på en 65 dagars resa i Kina och hade förberett mig noga och lagt in kartor, massvis med info om ställen jag skulle till och ev. skulle till. Även om vädret inte skulle passa mig kunde åka till annan plats med bättre väder t.ex.
Fortfarande efter 45 dagar hade jag inte kommit in på datorn. Massvis med folk som försökt få den att koppla upp mot nätet, men något var fel.
Det var vid denna tidpunkt jag skulle åka till Peking. Bodde på ett hotell mitt emot järnvägsstationen i Shijiazhuang. Träffade några tjejer från Frankrike, som skulle till Peking dagen efter. Gjorde sällskap med dem på resan dagen efter och den ena tjejen kunde lite kinesiska.
I Peking var det ett riktigt skitväder!!! Tjejerna åkte till bekanta med taxi och de gav adressen till ett bra hotell till en taxi som skulle köra mig dit. Det skulle ligga i mitten av "sevärdheterna". Där fanns inte rum!!!!
På mindre än två min var jag totalt genomvåt och blödde på handen där en flygande sönderblåst paraply träffat mig. Det behövs inte mer än några droppar blod när man är blöt för att det skall se ut som Stockholms blodbad.
Det var både storm och mycket regn. Massvis med paraplyer låg eller åkte omkring.
Jag fick ett rum och det var det dyraste rum jag haft i Kina, 670 yuan natten, att betala i förskott för rummet i 3 dagar. Efter att ha deponerat detta och blev jag omplåstrad. Lång varm dusch därefter. Svinkallt på rummet, inte ens 10 grader! Ingen mat på hotellet, 50 meter bort däremot och jag blev rätt våt på den korta promenaden, men maten var bra. Köpte lite ätbart med till hotellet.
Satte på aircond för att få "vind" i kläderna, det fanns bara kallt, men hoppades den ändå skulle torka våta kläder.
Ner och frågade i receptionen om turistpaket till sevärdheter. Det fanns en möjlighet till detta längre bort på gatan.
Tog en buss men såg och hittade inget i regnet. Kom till ändhållplatsen för att gå av bussen och därefter åka samma buss tillbaka. Det öste ner så jag lyckades inte hitta hotellet där jag steg på, utan insåg att jag måste ha åkt förbi hotellet och fick ta en taxi tillbaka. Det kostade 18 yuan, så jag hade åkt mycket för långt.
Jag gick och lade mig med våta kläder och dubbla täcken för att torka. Tittade på TV och vädret skulle vara detsamma i ca en vecka. Inte mycket sova den natten, men kläderna kändes bättre.
Klockan 7 på morgonen checkade jag ut och fick tillbaka deponerade pengar och efter nästan en timma taxi var jag på järnvägen och kunde åka tillbaka till ett Shijiazhuang där det inte regnade och fanns mycket trevligt folk dessutom bra hotell, Internet och bra mat.
Nästa besök i Peking kom när jag bodde i södra Kina och åkte till Peking och det var fruktansvärt kallt med is och iskalla vindar som gjorde att lusten för alla utflykter försvann. Det var ca 25 grader i södra Kina där vi bodde och
med den stora skillnad i temperatur och dessutom sådan vind och kyla i Peking var det lika bra att ge upp och komma tillbaka vid bättre tidpunkt. Att till expempel att äta med pinnar i kylan var jobbigt och det blev mest att dricka av den varma vätskan.
Tredje besöket var inte några utflykter planerade och var bara ett endagsbesök.
Fjärde besöket. Utsatt för ett misslyckat rånförsök på Beijing West stora järnvägsstation, där jag blir knuffad av en tjej nerför en trappa så att hennes kompisar skall fånga upp mig och plocka mig. Jag utgör ett s.k. lätt offer eftersom jag inte kan böja ena knät i tillräcklig vinkel för att "gå som en vanlig människa i en trappa". Detta med knuffar är jag van vid i trängsel och trappor. Det var mycket folk och tempot i trappan rätt snabbt och jag vill att min fru oftast skall gå efter mig som lite skydd. En knuff och jag kan lätt dyka framåt. Den här dagen följde hon med tempot förbi mig.
Den knuff jag fick av tjejen var mycket mycket kraftig och jag tror det var därför jag fick rotation och tag i räcket med "fel arm" och det gjorde ordentligt ont. Det bromsade upp fallet så min "luftfärd" avbröts innan jag kom ner till hennes kumpaner och de försvann. Polis kom kvickt genom att ha sett det inträffade i övervakningskameror, och efter en stund med vatten att dricka och kommer polis och därefter blev jag blivit "avsynad" av sjukvårdspersonal, tvättad och omplåstrad, kom en annan polis och talar om att de tror detta gäng gjort sådana överfall förut. De sprang samma väg som vid tidigare rån och denna gång kommer de inte ut sa polisen.
Vi ville inte vara i Peking utan sa att vi ville bara lämna i Peking och åka till Wuhan. Vi fick poliseskort så vi kunde gå före i biljettkön och ett bra ställe att sitta och vänta på tåget. Jag hade ont några dagar, men i Wuhan
blev det varmbassäng och massage som hjälpte.
Nu känner jag mig mycket osäker på om Peking och jag någonsinn kommer överens. Finns det andra läsare av detta inlägg som har "egna" städer där planering och verklighet inte stämmer överens?